Veelgestelde vragen gerechtelijke brieven

Hier vindt u de antwoorden op veelgestelde vragen over de bezorging van gerechtelijke brieven.

1. 

Wat is een gerechtelijke brief?

  Een gerechtelijke brief is een bericht aan u van het Openbaar Ministerie (OM), het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) of de Hoge Raad. Dat kan bijvoorbeeld een dagvaarding zijn voor een zitting bij de rechtbank, een mededeling van het vonnis, een oproep voor DNA-afname of een oproep voor een getuigenverklaring. De medewerker die de brief bezorgt heeft geen kennis van de inhoud van uw brief.

2. 

Met welk geldig identiteitsbewijs kan ik een gerechtelijke brief in ontvangst nemen?

  U kunt zich bij onze medewerkers op verschillende manieren identificeren:
  • Paspoort
  • Nederlandse identiteitskaart
  • Nederlands vreemdelingendocument waaruit uw identiteit en nationaliteit blijkt;
    • Verblijfsdocument
    • Vreemdelingen identiteitsbewijs
    • Geprivilegieerdendocument
  • (Europees) rijbewijs

3. 

Kan ik de brief ook op een ander adres laten bezorgen?

  Nee, het is helaas niet mogelijk om uw brief op een ander adres te laten bezorgen.

4. 

Waarom kan ik geen bezorgafspraak maken?

  Ons uitgangspunt is dat u de mogelijkheid krijgt om een bezorgafspraak te maken. Het kan zijn dat er geen tijd meer is om de brief te bezorgen. Als de brief al eerder is verzonden naar uw Berichtenbox bij MijnOverheid kunt u de brief inkijken door in te loggen in de Berichtenbox app of op mijn.overheid.nl met de DigiD app of met een sms-controle.

5. 

Kan ik de brief komen afhalen?

  Dit kan alleen wanneer de optie ‘uw brief afhalen’ is aangevinkt op het ‘niet-thuisbericht’.
Op de voorkant van het niet-thuisbericht staat waar en wanneer u de brief kunt komen afhalen. U kunt de brief alleen persoonlijk afhalen. Het is niet mogelijk om dat iemand anders te laten doen. Vergeet niet om een geldig identiteitsbewijs mee te nemen.
Het adres en de routebeschrijving van uw afhaallocatie vindt u hier.

6. 

De geadresseerde woont hier niet meer of ik ken deze persoon niet; wat kan ik doen?

  U kunt dit aangeven in een e-mail naar gerechtelijkebrief@rijksoverheid.nl of bellen naar
0800 - 29 29 201. Wij sturen de brief dan terug naar de afzender met de informatie die wij van u hebben gekregen. Als u vaker post krijgt voor iemand die u niet kent, raden wij u aan om dit te melden bij uw gemeente. De onbekende persoon kan nog op uw adres staan ingeschreven. De gemeente kan dit aanpassen in de Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP).

7. 

Hebt u een andere vraag?

  Stuur dan een e-mail naar gerechtelijkebrief@rijksoverheid.nl. Vermeld daarbij het ordernummer van de brief en uw adresgegevens. Het ordernummer staat op de voorkant van uw formulier. U kunt ook bellen naar ons callcenter, telefoonnummer 0800 - 29 29 201. Onze medewerkers zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag 09.00 - 17.00 uur.